خانه / مهندسی نفت / جزوه و کتاب (نفت) / دانلود جزوات مهندسی حفاری

دانلود جزوات مهندسی حفاری

جزوات حفاری ۲ از تمام اساتید ایران و دانشگاه های معتبر. جزوات جدیدترین و به روزترین جزوات موجود است.

جزوه های مهندسی نفت گرایش حفاری و استخراج نفت با لینک مستقیم

ﻧﺎگهان اﻧﻔﺠﺎری ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﯿﺮد و ﺳﭙﺲ طﻼی ﯿﺎه از دل زﻣﯿ ﻓﻮران ﻣﻲ ﮐﻨﺪ و ﻳﮏ ﺣﻮزه ﻧﻔﺘﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﭘﺪﻳﺪار ﻣﻲ ﺷﻮدﺳﺎلهاﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻨﯿ ﺻﺤﻨﻪ ای را در ﯿﻠم های ﯿﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﯿﯿﻢ؛ راهی ﺳﺎده و ارزان ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻣﺎده ﯿﺎﺗﻲ ﻧﻔﺖ

اﻣﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻳﮏ ﺣﻮزه ﻧﻔﺘﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻔﺎری ﮐﺮد. ﮐﺎری ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﺼﺺ، وﻗﺖ و هزﻳﻨﻪ ﺑﺴﯿﺎری ﻧﯿﺎز دارد. پس از اتمام موفقیت آمیز عملیات اکتشاف و تعیین محل دقیق حفر چاه، طراحی کوتاه‌ترین و ایمن ترین مسیر برای عملیات حفاری و رسیدن به مخازن  نفت و گاز آغاز می‌شود.

برای حفاری لایه‌های زمین، از تجهیزات خاص و گران قیمتی استفاده می‌شود که اکثر آنها با تکنولوژی های خاص و پیشرفته ساخته شده اند. از جمله این ابزار مته حفاری است. وﻗﺘﻲ ﻣﺘﻪ حفاری ﺑﺮای اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﻔﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﭼﻨد هزار ﻣﺘﺮی زﻣین رسیده و خاک و سنگ ها را می‌کند، داغ شده و باید سرد گردد. ضمن اینکه این حجم بالای خرده سنگ باید از چاه بیرون آورده شود. به این منظور از ماده ای به نام گل حفاری استفاده می‌شود. 

ﯿﺎﻟﻲ که ﺗﻮﺳﻂ ﻟﻮﻟﻪهای ﺣﻔﺎری ﺑﻪ داﺧﻞ زﻣﯿ فرستاده می‌شود و ضمن بالا آوردن کنده های حفاری، مته و سایر تجهیزات را خنک می‌کند.

ﮔﻔﺘﻨﻲ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻳﻦ ﻣﺎده ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺮان اﺳﺖ و ﺑﻪ همین دﻟﯿﻞ اﮔﺮ ﺑﻪ ﺟﺎی اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﻞ ﺣﻔﺎری روش دﻳﮕﺮی ﻣﺜﻞ ﻧﯿﺮوی هوای ﻓﺸﺮده ﺑﺮای ﺑﯿﺮون آوردن ﮐﻨده ها اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدد، هزینه ﺣﻔﺎری ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ کمتر خواهد بود و اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ مهم ﻳﮏ مهندس ﺣﻔﺎری آﺷﮑﺎر ﻣﻲ ﺷﻮد، ﭼﻮن ﻳﮏ مهندس ﺣﻔﺎری روشهایی را اراﺋﻪ ﻣﻲ دهد ﮐه هزﻳﻨﻪ ﺣﻔﺎری را ﭘﺎﻳﯿﻦ آورده و راﻧﺪﻣﺎن را ﺑﺎﻻ ﺑﺮد. همچنین ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت زﻣﯿﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ و اﻗﻠﯿﻤﻲ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻧﺤﻮه ﺣﻔﺎری را ﮐﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ اﻓﻘﻲ، ﻋﻤﻮدی و ﻳﺎ جهت دار ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﺪ.

درباره ی admin

همچنین ببینید

دانلود کتاب جامع مهندسی نفت (Petroleum Engineering)

نام کتاب: مهندسی نفت (Petroleum Engineering) نویسنده: – ناشر: – سال انتشار: ۱۳۹۰ تعداد صفحات: ۱۲۰۰ صفحه فرمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *