خانه / دسته‌بندی نشده / پروژه تزریق گاز به مخازن نفت و بررسی توده آسفالتین موجود در مخازن

پروژه تزریق گاز به مخازن نفت و بررسی توده آسفالتین موجود در مخازن

تعدادصفحات: ۷۲ 

فرمت : Word

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول

تاثیرات تزریق گاز

فصل دوم

آزمایشها

راندمان جارویی

محاسبهَ بازیابی با استفاده از مدل پتانسیومتری

نحوه انجام آزمایش

پرکردن سیلندرها

شستشوی سیستم

خشک کردن سیستم

تهیه و تزریق نمونه

تعیین نفوذ پذیری بر حسب زمان درشدت جریانها

فصل سوم

نتایج آزمایشها

رژیم جریانی

حالت کاهش نیمه هموگرافیکی

حالت گذرا

حالت نیمه پایا

حالت متوالی بسته شدن

تاثیر شدت جریان بر نفوذ پذیزی

لوله متخلخل نازک

منابع و مآخذ

مقدمه :

ثانیا” همچنانکه بوجود می آید افزایش حجم یافته  و در سنگ مخزن ایجاد شکست نموده وفرار گاز را امکان پذیر می کند. چون گاز از نظر تراکم سبک است در مسیر شکستها و شکافها به سمت بالا جریان می یابد یا اینکه می تواند در لایه های سنگی غیر قابل نفوذ ابتدا بصورت افقی و سپس به سمت بالا راه خروج را در پیش گیرد. این جریان یافتن عمودی و افقی گاز از سنگ مخزن را مهاجرت گاز می نامند.

تقریباً تمام گاز طبیعی دنیا از مخازن زیر زمینی  حاصل می شود و غالباً نیز همراه با نفت است. گاز طبیعی و نفت خام  میلیونها سال قبل در اثر تجزیه و فاسد شدن گیاهان و حیواناتی  که مرده و اجسادشان به قسمتهای زیرین دریاچه ها و اقیانوس های قدیمی رانده می شود ، به وجود آمد.

مهمترین عامل تعیین کننده ی وجود گاز یا نفت در ذخیره گاههای رسوبی درجه ی حرارت است. در اعماق  نسبتاً کم که  درجه ی حرارت برای تولید نفت کافی نیست، فعل و انفعالات  باکتری ها نوعی گاز بیو لوژیک تولید می کند که تقریباً متان خالص است. این نوع گاز که به گاز باتلاق معروف است ، غالباً به مقدار زیادی وارد هوا می شود و بزرگترین حوزه ی گازی جهان یعنی حوزه ی یورنگوی سیبری خاستگاه همین نوع گاز است. این گاز در زیر زمین دائماً یخ زده  و محبوس  است و حجم آن معادل هشت تریلیون متر مکعب برآورد شده است. در اعماق پایین و دمای بیشتر از ۳۰۰ درجه ی فارنهایت، گاز ترمو ژنیک ایجاد میشود . این گاز در ذخائر زیر زمینی و غالباً در زیر سنگ پوشش (CAP ROCK) ، سنگ  نفوذ ناپذیری که از خروج گاز به سمت بالا جلوگیری می کند، جمع  می شود.

در برخی  از ذخائر ، درجه ی حرارت زیاد ، هیدرو کربنهای سنگین تر و مایع را به گاز تبدیل می کند.  پس از تولید گاز و کاهش  درجه ی حرارت آن ، این هیدرو کربنها دوباره  به شکل مایع در آمده و میعان گازی به وجود می آید. مایع حاصله تقریباً  بنزین خالص است و غالباً به آن بنزین  طبیعی نیز میگویند. زمانیکه مایع حاصله با اتان، پروپان و بوتان همراه باشد به آن مایعات گاز طبیعی (NGL) می گویند.

گاز مرطوب، در بر گیرنده ی میعان بصورت گاز، در ذخائر حتی در حین تولید وجود دارد که پس از رسیدن به سطح زمین بدست می آید.

گاز خشک متان خالص است و از آن، چه در داخل ذخائر وچه درسطح زمین مایعی بدست نمی آید.

در اعماق بیشتر از ۵۵۰۰ متر فقط گاز ایجاد میشود و حفر اکثر چاههای عمیق بمنظور دستیابی به گاز طبیعی صورت میگیرد.

از سنگ مخزن((SOURCE  ROCK، گاز به دو صورت قابل استخراج است:   اولا” هرچقدر این سنگ یا صخره در اعماق بیشتر مدفون شده باشد فشار محیط بالا رفته و آنرا فشرده می سازد در نتیجه فضای تخلخلی آن کاهش یافته و گاز با  فشار  از آن خارج می شود.

محبوس شدن گاز در زیر زمین به وجود یک لایه ی سنگی و نفوذ نا پذیر  پوششی در بالا بستگی دارد . بدون وجود چنین مانع یا سدی در مسیر مهاجرت، گاز به سمت بالا جریان می یابد و به تدریج به سطح زمین می رسد.

پس از پیمودن مسیر مهاجرت تا محل محبوس شدن,  گاز بالا رفته و وارد خلل و فرج صخره یا سنگ می شود. چنانچه در آنجا نفت نیز وجود داشته باشد  در زیر گاز انباشت می شود.

http://up.oil-yasuj.ir/up/oil-yasuj/Buy.png

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *