خانه / مهندسی نفت / مقاله + آموزش نفت / پلـاگ متعادل سیمانی

پلـاگ متعادل سیمانی

پلـاگ متعادل سیمانی

مراحل انجام کار : 

۱-RIH To Plug Depth

یکی از آرایش های  مورد نیاز جهت انجام کار پلاگ سیمانی یا مگنستی بدین ترتیب می باشد :

– استفاده از مته بریده شده (ته باز) :

مته بریده شده باید یک یا دو سایز کوچکتر از حفره ای باشد که پلاگ سیمانی درون آن قرار می گیرد . مته بریده شده نباید قسمت نازلهایش آسیب دیده باشد و لبه های تیزی نداشته باشد. (با بریدن مته سایز ۱/۲″-۸ تقریباً به ۶″ تبدیل خواهد شد)

– BitSub (همراه با Float)

لوله های حفاری  :

درانتخاب سایز لوله حفاری به محل قرار گیری پلاگ از نظر سایزی بستگی دارد . سایز لوله های حفاری را طوری انتخاب می کنیم که حد فاصل بین لوله و دیواره چاه یا جداری محل قرار گیری پلاگ کم نباشد. به طور مثال  سایزTool Joint لوله های حفاری (s-135)    ۵″ برابر ۶-۵/۸″ می باشد. پس اگر پلاگ در حفره  ۸-۱/۲″ قرار گیرد باید از لوله حفاری ۳-۱/۲″ استفاده شود .

 

۲-  Circ Mud & Balance

هنگام رسیدن به محل گذاشتن پلاگ قبل از پمپاژ پلاگ سیمانی شروع به گردش گل کرده و وزن های گل رفت و برگشتی از چاه را چک کنیم که وزن گل یکسان داشته باشند و در حین گردش گل Drag و Over Pull احتمالی را یادداشت می کنیم .

 

۳-  Mix Cmt Solution (Or MAGNESET) While Circ.

طبق برنامه در حین گردش گل سیمان یا مگنست احتمالی را MIX و ساخته شود.

 

۴-  After Mixing , Pump Spacer As Progra

۵-  Pump Cmt. Slurry Or MAGNESET .

۶-  Pump Post Flash As Calculated VOL.

 

 

محاسبه میزان Spacer پشت را باید ناظر عملیات محاسبه کند . تعداد بشکه این Spacer باید به مقداری باشد که به شکل یک تعادل بین سیمان یا مگنست و دالیز و داخل لوله ها به وجود آید .

لازم به ذکر است در محاسبه حجم disp  به نکاتی باید توجه نمود . حجم کل لوله های حفاری را با ID یکسان بدست می آوریم اما در عمل ID قسمت Tool Joint  کمتر می باشد  و در نتیجه در عمق های طولانی این خطای حجمی خودش را نشان می دهد و یا در زمان پمپاژ مقدار حجم واقعی مورد نیاز به دلیل کف کردن احتمالی سیمان و همچنین خطاهای  ناشی از مقدار حجم disp. توسط پمپ تراک (خطاهای اپراتور در زمان تعویض مخزن ده بشکه ای پمپ تراک که ممکن است دیرتر و یا زودتر مخازن را تعویض کند که این عامل باعث می شود که در عمل مقداری زیادتر ویا کمتر  disp.  می شود) ویا زنگ زدگی و یا خوردگی احتمالی  داخل لوله های حفاری که باز هم در عمق های طولانی در محاسبه مقدار حجم داخلی لوله های حفاری خطا ایجاد می کند . دقت کرد و در عملیات لحاظ نمود.

۷-  Disp. W/MUD AS Balance Plug

 

طریقه محاسبه Behind Spacer و میزان Disp. :

 

 

check drag & overpull :

بعد از disp. سیمان یا مگنست هنگامی که به اندازه ارتفاع یک STAND وارد دالیز شد باید شروع به حرکت دادن استرینگ به سمت بالا و پایین نمود و Drag احتمالی را با Drag در زمان گردش گل مقایسه نمود اگر over pull بیشتر از حدی که در زمان گردش گل چک شده بود مشاهده شود بلافاصله لوله ها را بالا آورده تا در پلاگ گیر نکند .

 

 

<!–[if !supportLists]–>9-    <!–[endif]–>POH. to TOP Of Plug

 

بعد از انجام کار و گذاشتن پلاگ لوله بالا را به سرعت انجام داده لازم به ذکر است به هیچ عنوان تا زمانی که از پلاگ خارج نشده ایم چاه را پر نکنیم .

برای دانستن اینکه چند stand  بالا بیایم که روی top پلاگ بایستیم باید بدانیم که ارتفاع پلاگ چند متر است (بدون لوله حفاری)

 

 

* اگر احتمال Flow دادیم بهتر است چاه را پر کنیم *

در غیر اینصورت تا روی TOP پلاگ قرار نگرفته ایم چاه را پر نمی کنیم

 

.

<!–[if !supportLists]–>10   <!–[endif]–>–  Flash String

 

وقتی روی TOP ایستاده ایم مقدار حجم سیمانی که بعد از انجام کار گذاشتن پلاگ ارتفاع پلاگ سیمانی درون لوله ها (مثلاً ۴٫۸بشکه) می باشد. پمپاژ شود. بطور مثال،( ۴٫۸ * ۲ = ۱۰ BBL ) پمپ شود. جهت جلوگیری از خطر گرفتار شدن احتمالی لوله ها به علت وجود Ring CMT دوباره لوله بالا را حدود ۵ یا ۱۰ استند دیگر سریع ادامه می دهیم .

 

 

 

 

 

<!–[if !supportLists]–>11   <!–[endif]–>-  POH 5 OR 10 Stand

<!–[if !supportLists]–>12   <!–[endif]–>- Break Circ.

<!–[if !supportLists]–>13   <!–[endif]–>- OBS. The Well (0.5 HR – ۱ HR)

 

در هنگام بررسی چاه گل شناس نیز باید Level تانکی هایش را داشته باشد و چک نمائید مقدار زمان بررسی از نیم ساعت تا حتی ۴ ساعت نیز ادامه می یابد . هر چه زمان بیشتری به بررسی چاه دهیم اطمینان خاطر را بیشتر کرده ایم.

 

 

اگر چاه Flow نشان داد:

به محض مشاهده Flow احتمالی بلافاصله Rate را از روی الک لرزان می گیریم و این کار Rate گیری را ادامه می دهیم که متوجه افزایش یا کاهش مقدار Flow شویم اگه Flow رو به کاهش بود یعنی پلاگ دارد به پایان اضافه حجم خودش می رسد و نهایتاً Flowقطع خواهد شد  اگر Rate رو به افزایش بود یا ثابت مانده بود یعنی چاه Flow دارد و این به خاطر ژله ای شدن احتمالی سیمان بوده که نه جامد است که بتواند جلوی Flow را بگیرد و نه مایع است که بتواند فشار Hydrostatic گل را به زیر خودش (پلاگ) منتقل کند احتمال Flow بسیار وجود دارد .

 

<!–[if !supportLists]–>14-   <!–[endif]–>a)  If Static , POH .To Surf. (چاه پر شده)

  1. b)  If Loss , Shut In The Well & W.O.C.

 

اگر هم چاه هرز روی داشت در حالتی که لوله ها درون چاه است درب چاه را بسته و اجازه بندش کامل به سیمان داده می شود .

 

 

 

 

 

<!–[if !supportLists]–>c)     <!–[endif]–>If  Flow , Shut in the Well & W.O.C.

 

اگر flow هم وجود داشت باز هم در حالی که لوله ها درون چاه است درب چاه را بسته و منتظر بندش سیمان همراه با ثبت فشار در هر ۱۵ دقیقه می شویم و آنرا تبدیل به یک گراف می کنیم که اگه سیمان بندش کامل کند گراف بدین شکل می شود

 

 

 

و اگر سیمان بندش آن به هر دلیلی انجام نشود فشار همین طور افزایش می یابد و ما مجبور به کشتن چاه

می شویم (یا وزن گل را بالا می بریم و یا غیره )

 

 

مثال :

در چاهی قرار است پلاگ مگنستی بصورت بالانس قرار بدهیم حجم پلاگ مگنستی ۴۵ BBL و ۱۰ بشکه هم آب Spacer جلو در نظر گرفته شود . این پلاگ در CSG 9-5/8″ و عمق پلاگ هم ۳۹۲۹ ft قرار می گیرد .

 

حل)

اگر  ۷ stand بالا بیاییم تقریبا ۶۵۱ فوت می شود.و بهتر است تا از spacer  هم کامل خارج شد (حدود ۹ stand) لوله بالا را ادامه داده و سپس  لوله ها را flash می کنیم .

به دلیل گیر نکردن احتمالی لوله ها در cmt.ring بهتر است پنج یا ده stand دیگر بالا آمده و به اندازه dis. لوله ها در لوله ها پمپ می کنیم .

(اگر برگشتی نگرفتیم از دالیز پمپ می کنیم تا چاه پر شود و بررسی می کنیم )

درباره ی admin

همچنین ببینید

مشخصات تجهیزات سرچاهی API 6A

 SPECIFICATION FOR WELLHEAD AND TREE EQUIPMENT-مشخصات تجهیزات سرچاهی API 6A ContentsScopeNormative ReferencesTerms, Definitions, Abbreviated Terms, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *