خانه / مهندسی نفت / جزوه و کتاب (نفت) / دانلود جزوه سیمان حفاری مهندس طهمورثی

دانلود جزوه سیمان حفاری مهندس طهمورثی

جزوه سیمان کاری مهندس طهمورسی (دانشگاه آزاد یاسوج)

سیمانکاری چاههای نفت و گاز(Cementing) چیست؟

برای نشت بندی فضای بین لوله جداری یا آستری رانده شده در چاه (casing or liner) و سازند حفاری شده، که به این فضا اصطلاحاً annulus می گویند.

عملیات سیمانکاری چاه نفت به منظورهای مختلف انجام می شود:

دانلود جزوه سیمان حفاری مهندس طهمورثی

–  برای نشت بندی فضای بین لوله جداری یا آستری رانده شده در چاه (casing or liner) و سازند حفاری شده، که به این فضا اصطلاحاً annulus می گویند.

–  برای مسدود نمودن ناحیه ای از سازند که در حین حفاری در آن ناحیه، هرزروی گل حفاری اتفاق می افتد که به این ناحیه اصطلاحاً lost circulation zone می گویند.

–  برای قرار دادن یک منطقه سخت و محکم که همان پلاگ سیمانی (cement plug) است، جهت منحرف نمودن چاه. بدین معنی که با گذاشتن چند متر دوغاب سیمان در چاه و پس از بستن و سخت شدن آن، با ابزار حفاری انحرافی (directional tools)، چاه در نقطه ای مشخص منحرف می شود. لازم به ذکر است که نقطه ای که قرار است چاه از آن جا منحرف یا کج شود (KOP)، بایستی به اندازه کافی سخت و محکم باشد که انجام این کار با گذاشتن یک پلاگ سیمانی یا گذاشتن یک قطعه فلزی (whipstock) میسر می گردد.

–  برای مسدودنمایی ناحیه ای از مخزن نفت (reservoir) که نیازی به آن نیست و در فرآیند تولید نفت اختلال ایجاد خواهد کرد. هنگامی که حفاری در مخزن نفت بیش از حد ادامه یابد یا تولید از مخزن نفت بیش از حد ادامه پیدا کند، به ناحیه آبی (water zone) خواهیم رسید که چنانچه این ناحیه آبی با سیمان مسدود نشود، نفت تولید شده از چاه حاوی مقدار زیادی آب بوده و مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا ساده ترین روش حل این مشکل، مسدود نمایی ناحیه آبی مخزن با سیمان است.

–  برای مسدودنمایی و متروکه کردن یک چاه.

قبل از آن که عملیات سیمانکاری آغاز شود، مهندسین سیمان چاه نفت حجم دوغاب سیمانی را که قرار است در چاه پمپ شود، دقیقاً محاسبه کرده و بسته به عمق چاه و هدف سیمانکاری، نوع سیمان و ترکیب دوغاب سیمان را مشخص می نمایند. پس از انجام آزمایشات مشخص با توجه به شرایط چاه (به ویژه دما و فشار) بر روی ترکیب مشخص شده، برنامه سیمان تهیه می گردد.

جهت تهیه و پمپاژ دوغاب سیمان در چاه و انجام عملیات سیمانکاری، از مخلوط کن (mixer) و پمپهایی خاص که بر روی ماشین ویژه ای سوار است، استفاده می شود. این ماشین pump truck نام دارد .

دانلود جزوه سیمان حفاری مهندس طهمورثی

درباره ی admin

همچنین ببینید

دانلود کتاب مقدمه ای بر چاه پیمایی و تجهیزات تکمیل چاه

دانلود کتاب فارسی مقدمه ای بر چاه پیمایی و تجهیزات تکمیل چاه گرد آوری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *