خانه / مهندسی نفت / مقاله + آموزش نفت / پاور پویینت / پاورپوینت طراحی لوله های جداری + word

پاورپوینت طراحی لوله های جداری + word

هدف هر عملیات حفاری، ایمنی، رسیدن به یک چاه قابل تولید و با کمترین هزینه می باشد. به منظور بهره برداری از یک مخزن نفتی یا گازی و پوشش کل مخزن، چاه های متعدد در گوشه و کنار این مخزن باید حفاری شوند.

 بخاطر فرآیندهای زمین شناسی و تکنونیکی که بر لایه های تحت حفاری گذشته است، هر کدام از از لایه ها دارای خصوصیات بسیار متفاوتی از نظر فشار و لیتولوژی خواهند بود. بنابراین، به منظور انجام عملیات حفاری مطمئن و بی خطر، پروسه حفاری یک چاه باید به فازهای مختلفی تقسیم شود و پارامترهای حفاری در هر مرحله باید بر اساس شرایط هر فاز تنظیم گردد.

بعضی از سازندها مانند شیل به آب حساس بود و دچار تورم می شوند و برخی دیگر به قدری سست هستند که در اثر حرکت سیال حفاری شسته شده و به درون چاه می ریزند. در اثر حفر یک لایه پرفشار ممکن است چاه فوران کرده و با بیرون ریختن سیال حفاری سبب ایجاد انفجار و آسیب رساندن به پرسنل گردد. در این حالت، برای کشتن چاه با گل سنگین تر و غلبه بر شرایط باید زمان و هزینه زیادی مصرف گردد. افزایش نامتناسب وزن گل نیز ممکن است سبب شکستن دیواره چاه در لایه های بالایی و هرزروی شدید گل شود که عموما همراه با کیک کردن یا فوران چاه خواهد بود. بنابراین همانطور که گفته شد، پروسه حفاری یک چاه را باید با راندن لوله های جداری مختلف با توجه به شرایط موجود به بخش های مجزا تقسیم کرد.

از آنجایی که بخش عمده ای از هزینه تمام شده یک چاه مربوط به لوله های جداری آن می باشد، طراحی دقیق و مناسب رشته جداری شامل:

 انتخاب صحیح نقطه جداره گذای (کفشک) Casing point

قطر و جنس لوله برای صرفه جویی در هزینه نهایی،

و کارایی رشته جداری در طول کل عمر چاه بسیار حیاتی می باشد.

اسلاید طراحی لوله های جداری

شامل پاورپوینت با ۱۷۰ اسلاید به همراه فایل word  

درباره ی admin

همچنین ببینید

مبانی مهندسی نفت

مبانی مهندسی نفت شامل جزوه ای کوتاه شده و مفید و مختصر در باره مطالبی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *