خانه / مهندسی نفت / مقاله + آموزش نفت / تعمیر چاههای نفت و گاز

تعمیر چاههای نفت و گاز

چاه تولید کننده نفت و یا گاز بعد از اینکه به بهره وری رسید بنا به دلایل مختلف دچار مشکل شده و لازم است که مورد تعمیر قرار گیرد . این تعمیرات ممکن است توسط دکل ، دستگاه لوله مغزی سیار ، Well Head Services Crew انجام پذیرد . امروزه Coiled Tubing بعنوان یک واحد با کارآیی بسیار بالا می تواند در طول یک سال بیش از صد چاه را تعمیر نماید .و این در حالی است که یک دکل نیمه سنگین به طول متوسط در طول یک سال قادر است چهار تا پنچ چاه را تعمیر نماید . تعمیراتی که توسط دکل انجام می شوند بسیار گران تمام می شوند…

لذا شرکت ها سعی می کنند عملیات تعمیر را تا آنجا که ممکن است بدون حضور دکل انجام دهند . شرایط تعمیر همیشه باید به گونه ای باشد که بدون خطر و در شرایط کاملاً ایمن میسر گردد . در هر صورت اتخاذ سیستم مناسب جهت تکمیل ، نحوه برداشت از مخزن ، کیفیت اجزای تکمیل ، کیفیت سیمان پشت جداری ها و میزان مقاومت و پایداری لوله های جداری ، خواص سیالات موجود در مخزن ، میزان برداشت از مخزن ، خواص سنگ مخزن ، ضخامت لایه تولیدی ، شرایط تکنونیکی و آب و هوایی و … همه عواملی هستند که میزان پایداری یک چاه را رقم می زنند . در این فصل خلاصه ای از مجموعه دلایلی که منجر به تعمیر چاه ها می شوند بیان شده است و در ادامه سعی شده راههای تعمیر و رفع اشکال ارائه گردد .

۱-۱ دلایل عمده ای که منجر به تعمیر چاه می شوند عبارتند از :

۱- تعمیر بعلت تولید گاز اضافی

۲- تعمیر بعلت نفوذ آب در حفره تولیدی

۳- تعمیر بعلت تولید گاز و آب نمک اضافی

۴- تعمیر بعلت کاهش فشار تحتانی

۵- تعمیر بعلت وجود مانع آسفالتی و سازندی

۶- تعمیر بعلت دستیابی به ذخائر نفتی و یا گازی در سایر لایه ها

۷- تعمیر بعلت تعمیق چاه

۸- تعمیر بعلت تجهیز چاه به رشته های تکمیلی دو گانه جهت تولید از دو لایه مختلف

۹- تعمیر بعلت راندن رشته تکمیلی حومه شهری بدلیل قرار گرفتن چاه در منطقه مسکونی در اثر شهرسازی و پیشروی شهرها و ایجاد شهرک های جدید

۱۰- تعمیر بعلت تبدیل چاه عمودی به چاه جهت دار افقی بر اثر کاهش تولید

۱۱- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه تولیدی به چاه مشاهده ای

۱۲- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه مشاهده ای به چاه تولیدی

۱۳- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه تولیدی به چاه تزریق آبهای زائد ناشی از واحدهای نمکزدایی

۱۴- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه تولیدی به چاه تزریق گازی

۱۵- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه تولیدی نفت به چاه تولیدی گاز

۱۶- تعمیر بعلت تبدیل یک چاه حفره باز به چاه جداره پوش

۱۷- تعمیر بعلت آسیب دیدگی لوله های جداری

۱۸- تعمیر بعلت آسیب دیدگی لوله های جداری

۱۸- تعمیر بعلت اشکال در باند سیمان جداری با آستری و ارتباط بین لایه ها

۱۹- تعمیر بعلت رفع نشت لبه آستری

۲۰- تعمیر به علت تجهیز چاه به سیستم های مدرن ماسه گیر مانندGravel Pack , E.S.S

۲۱- تعمیر به علت کم شدن میزان جریان خروجی و مجهز کردن چاه به پمپهای درون چاهی

۲۲- تعمیر بعلت راندن رشته تکمیلی زنده سازی

۲۳- تعمیر بعلت تعویض لوله های مغزی بدلیل آسیب دیدگی

۲۴- تعمیز به علت تعویض اجزاء تکمیل درون چاهی

۲۵- تعمیر بعلت ارتباط بین لاینر یا دالیز با لوله مغزی

۲۶- تعمیر بعلت فروریختگی آستری یا جداری

۲۷- تعمیر بعلت خوردگی شدید بر اثر ماندن اسید در لوله های جداری و آستری

۲۹- تعمیر بعلت تکمیل های با تأخیر به علت نبود تجهیزات در زمان حفر چاه

۳۰- تعمیر بعلت تعویض و تعمیر شیرهای تاج چاه

۳۱- تعمیر بعلت استاندارد نبودن یا عدم وجود تاج چاه مناسب در زمان تکمیل

۳۲- تعمیر بعلت تعویض Tubing Head Spool

۳۳- تعمیر بعلت نشت چاه بر اثر عدم مقاومت مناسب زمین و نشت آب و نمک از جداری های سطحی

۳۴- تعمیر بعلت رفع انسداد و رفع مانع چاه

۳۶- تعمیر بعلت وجود ارتباط میان مشبکها

۳۷- تعمیر بعلت دلایل منحصر فرد و نادر

۱- تولید گاز اضافی ( Gas Coninig ) :

در یک چاه مولد نفت که بصورت حفره باز تکمیل شده باشد ممکن است پس از چند سالی که از تولید چاه بگذرد بتدریج سطح تماس گاز و نفت در چاه پایین آمده و گاز بتواند وارد ناحیه تولیدی چاه شود . تولید نفت باعث جایگزین شدن گاز و انبساط گاز در محدوده چاه می شود و گاز بصورت مخروطی در منطقه نفتی وارد می شود در این صورت مقدار گاز تولیدی همراه نفت ( Gas Oil Ratio ) از حد مجاز افزایش یافته و این چاه باید تعمیر شود . اصرار بیشتر در جهت تولید از این چاه منجر به هدر رفتن انرژی مخزن می شود و بهترین تصمیم بستن چاه و اقدام جهت تعمیر می باشد . برای تعمیر اینگونه چاهها یک لوله آستری ( Gas Exclusion Liner ) در چاه رانده می شود که این لوله آستری می تواند تا انتهای چاه رانده شده و سپس نقاط بهره ده بر روی آن مشبک شده و نفت تولید گردد و یا اینکه لوله آستری تا فاصله ای در چاه که امکان تولید از حفره باز چاه را تا مدتهای دیگر تأمین نماید رانده می شود و مجدداً چاه از قسمت حفره باز پایینی تولید می کند .

دلایل بوجود آمدن مخروط گاز ( نفوذ گاز در چاه ) عبارتند از :‌

–        نزدیک بودن ابتدای ناحیه تولیدی چاه به سطح تماس گاز و نفت

–    تولید سریع و بسیار زیاد از چاه که باعث افت فشار سریع چاه و پایین آمدن سطح گاز گنبدی در ناحیه چاه و در نتیجه نفوذ گاز در داخل چاه می شود .

در صورتیکه چاه بصورت جداره پوش ( Cased Hole ) تکمیل شده باشد برای حذف مشبکهای که در ناحیه گازی قرار گرفته اند می توان به روش زیر عمل کرد .

ابتدا توسط مگنست ( نوعی سیمان بخصوص است که براحتی در اسید حل می شود و از آن سیمانکاری مخزن استفاده می کنند تا آسیب کمتری به مخزن وارد شود ) قسمت زیرین مشبکها که در نفت قرار دارد را پوشانده و سپس با set کردن R.T.T.S ( نوعی توپک قابل بازیافت است که جهت تزریق سیمان در عمق های مختلف و انسداد موقت چاه و تزریق اسید و Hydraulic Fracturing و … از آن استفاده می شود ) در عمقی بالاتر از قرار گرفتن مشبکها ، سیمان را در مشبکهای گازی Inject کرده و بعد از Unset کردن RTTS‌ بهDrill out سیمان و مگنست توسط اسید بقایای مگنست و قسمت نفتی مخزن را احیاء نمایید .

۲- نفوذ آب ( Water Coning ) :

در بعضی از چاه ها دلیل تعمیر آنها ورود آب از لایه های آبده زیر نفت بداخل چاه می باشد که این مسئله نیز می تواند بر اثر نزدیک بودن انتهای چاه به لایه های آبدار باشد و با تولید زیاد که باعث افت فشار در لایه های نفت دار و درنتیجه نفوذ آب از لایه های پر فشار زیرین به لایه های کم فشار تر بالایی اتفاق بیافتد . در تعمیر اینگونه چاهها در صورتیکه چاه بصورت حفره باز باشد می توان قسمت انتهای آن را با مجرابند سیمانی مسدود نمود ( Plug Back ) و یا با راندن لوله استری قسمت های آبده را جدا کرده و سپس فواصل بالاتر را که دارای نفت می باشد مشبک نمود و همچنین اگر چاه بصورت جدار پوش ( Cased Hole ) تکمیل شده باشد نیز می توان مشبک های پایینی را که تولید آب می کند توسط سیمان مسدود نموده و در نقاطی بالاتر لوله جداری را مشبک کرده و چاه را تکمیل نمود . برای تعمیر اینگونه چاهها می توان بدون حضور دکل توسط لوله مغزی سیار اقدام نمود .

۳- تولید آب نمک اضافی :

در حالتی که چاه با لوله آستری تکمیل شده باشد می توان با تزریق سیمان مشبکهای آبده را مسدود نمود و سپس فواصل نفتی را در اعماق بالاتر مشبک نمود . در چاههای حفره باز می توان پلاگ سیمانی در انتهای چاه قرار داد سپس چاه را پس از آزمایش تزریق پذیری تکمیل نمود در صورت عدم تزریق پذیری مناسب می توان اسیدکاری چاه را برنامه کرد و در نهایت پس از آزمایش تزریق پذیری و احراز اهداف برنامه با نصب پلاک سیمانی انتهای چاه را مسدود نمود و یا با راندن آستری و مشبک کاری در فواصل مورد نظر چاه را احیا نمود .

۴- تولید گاز و آب نمک اضافی :‌

در بعضی موارد خاص یک چاه که از مخزنی با کلاهک گازی بهره می برد ممکن است در اثر تولید یا بهره برداری با حجم زیاد چاه تواماً گاز و آب نمک تولید کند اصولاً نحوه بهره برداری و نحوه تکمیل یک چاه عمر مفید آن را رقم می زند هر چه برنامه مطلوب تری جهت بهره برداری از یک چاه داشته باشید نیاز چاه به تعمیر را به تعویق می اندازید . گاهی اوقات با کم کردن میزان تولید توسط کاهنده سرچاهی می توان تولیدات چاه را کنترل نمود و از سرعت هجوم گاز و آب به قسمت تولیدی چاه کاست اما در صورت رفع نشدن مشکل به موارد بالا می توان رجوع نمود .

۵- کاهش فشار تحتانی و فشار جریانی :

کاهش فشار تحتانی بر اثر بهره برداری مستمر و بی وقفه از چاه رخ می دهد گاه سرعت بهره وری از چاه آنقدر بالاست که مخزن برای استمرار در تولید دچار مشکل می شود این مسائل خود را بصورت افت فشار تحتانی و اختلال در تولید چاه نشان می دهند . گاه اسیدکاری این چاهها بسیار مطلوب جواب می دهد در صورت برطرف نشدن مشکل ،‌ تعمیق چاه یا رسیدن به قسمتهای دیگر مخزن برنامه می شود .

۶- وجود مانع آسفالتی یا شنی :

در ابتدا باید لیتولوژی مانع را مشخص نمود که این مهم توسط Bailerو با استفاده از بکارگیری تراک Wire Line ممکن می شود . بعضی از موانع که ضخامت کمتری دارند توسط وایرلاین قابل رفع شدن هستند به همین منظور می توان با Chisel Bailer مانع را تکه تکه نمود و ضمن جریان دادن چاه آن را از چاه خارج نمود . اما موانعی که دارای ضخامت و مقاومت بیشتری می باشند را می توان پس از مشخص کردن جنس مانع حلال مناسب را انتخاب نمود . موانع آسفالتی یا زایلین و یا گازوئیل و موانع کربناته توسط اسید کلریدریک و دیگر سازندها و موانع شنی را می توان توسط آب رفع نمود . لوله مغزی سیار جهت تمیز سازی چاه و رفع مانع و جریان چاه و تولید نمودن آن و تمیزسازی چاه تا عمق مورد نظر مناسب ترین و کم هزینه ترین انتخاب می باشد . راندن ابزار جلوگیری از نفوذ شن مانند ( GRAVEL PACK یا ESS ) یا نصب آستری در مقابل ناحیه تولید شن و حذف قسمت شنی یا شیلی طبق اهداف برنامه توصیه می شود .

۷- تولید نفت از لایه های زیرین :

در صورتی که چاه بصورت Cased Hole تکمیل شده باشد با تزرق سیمان در مشبکهای موجود و آزمایش آنها و حصول اطمینان از انسداد آنها تعمیق چاه تا عمق مورد نظر و راندن آستری و تولیدی نمودن آن بصورت مشبک کاری در لایه های زیرین توصیه می شود . تعمیق چاه و تکمیل چاه بصورت حفره باز نیز انتخاب دوم و کم هزینه تری محسوب می شود . در صورتیکه چاه بصورت حفره باز تکمیل شده باشد تعمیق چاه تا عمق مورد نظر در لیاه های جدید و راندن آستری تا قسمتی از چاه که باید حذف شود توصیه می شود‌ ، سپس چاه را تا عمق نهایی تمیز نموده و تولید از چاه بصورت حفره باز انجام گردد و یا با راندن آستری می توان چاه را تکمیل نمود .

۸- راندن رشته تکمیلی درون چاهی جهت تولید از لایه های مختلف :

این تعمیر معمولاً در مخازنی که دو یا چند لایه تولیدی دارند و جهت تولید از تمامی لایه ها ناگزیر به احراز مسیرهای جداگانه می باشد انجام می گیرد . چاههای چند مسیره ممکن است بعلت اختلاف فشار لایه ها و اختلاف خواص سیالات ردلایه های متوالی جهت تکمیل انتخاب شوند مثلاً در تکمیل چاههای آب تیمور رشته تکمیلی دوگانه غیراستاندارد بمنظور تولید از دو لایه ایلام و سروک بدلیل اختلاف فشار این دو سازند بهره ده در چاه رانده می شود که در این میدان به علت نبود وسایل تکمیل چاه در مقطعی از زمان چاههای حفر شده بصورت تکی و تولید از لایه ایلام تکمیل شده اند که در برنامه تعمیر ، تکمیل دوگانه لحاظ می شود .

۹- راندن رشته تکمیلی حومه شهری :

بدلیل موجود نبودن رشته تکمیلی حومه شهری و کمبود وسایل درون چاهی یا بعلت پیشروی شهر به حومه در زمان حفاری چاه بدون تجهیزات حومه شهری در معرض تولید قرار گرفته است در صورت نیاز تکمیل حومه شهری ، پس از کشتن چاه ضمن تمیزسازی و بررسی حفره چاه تا عمق نهایی رشته تکمیلی حومه شهری در چاه رانده می شود . ( رجوع کنید به رشته تکمیلی حومه شهری ) .

۱۰- تبدیل چاه پس از تعمیق به چاه جهت دار یا جهت دار افقی :   

در برخی از میادین مثل گچساران ، بی بی حکیمه ، پارسی و گاهی در سایر میادین طبق اهداف برنامه چاه ، در عملیات تعمیر ،‌ چاه بصورت جهت دار – افقی تعمیق می گردد که کم شدن ضخامت لایه تولیدی مهمترین عامل محسوب می شود . طبق وضعیت چاه ممکن است یکی از حالات ذیل حادث شود :

۱- در تکمیل چاه به روش جداره پوش ، پس از گشودن پنجره و قرار دادن PLUG سیمانی از درون جداری یا آستری عملیات Side Tracking انجام می شود و چاه با از دست دادن یک قطره و تکمیل با حفره کم قطرتری تکمیل می شود .

۲- در صورتیکه چاه به صورت حفره باز تکمیل شده باشد در صورت امکان عمق شروع انحراف از زیر کفشک جداری – آستری چاه انتخاب می شود . پس از حفاری تا رسیدن به حداکثر زاویه ، آستری با سایر مورد نظر در چاه رانده شده و سیمان می گردد . سپس حفاری بصورت حفظ زاویه و جهت تا عمق نهایی ادامه یافته و چاه به یکی از حالات ذیل تکمیل می گردد :

الف : بصورت حفره باز تکمیل می شود .

ب : بصورت لوله پوش ( آستری ) تا انتهای چاه تکمیل و سپس مشبکها را ایجاد می کنند گاهی چاه پس از رسیدن به حداکثر زاویه ساخت و سپس با حفظ زاویه و جهت تا عمق نهایی حفاری شده و نمودارهای ارزیابی مخزن رانده شده ، با نصب پلاگ مگنستی تا عمق مورد نظر آستری بصورت OFF BOTTOM رانده می شود و چاه بصورت تولیدی حفره باز می گردد .

۳- حفره چاه بصورت جهت دار تا حداکثر زاویه ساخت ۹۰ درجه حفاری ، آستری با سایز مورد نظر رانده و سیمانکاری می گردد و سپس حفره چاه بصورت افقی تا عمق مورد نظر حفاری و چاه بصورت تولیدی حفره باز افقی تکمیل می گردد .

۱۱- تبدیل چاه تولیدی نفت به چاه مشاهده ای :

طبق درخواست اداره مهندسی نفت ممکن است چاهی بعنوان مشاهده ای تعمیر گردد . در حالتی که سطوح تماس گاز و نفت و آب در بخشی از میدان مشخص نباشد و یا ابهاماتی وجود داشته باشد ، مشاهده ای نمودن چاه مد نظر می باشد .

۱۲- تبدیل چاه تولیدی نفت به چاه تزریقی آبهای زائد :‌

برای چاه تزریق آبهای زائد معمولاً یک لاسه ماسه سنگی(SANDSTONE) جهت تزریق انتخاب می گردد و سیمان بندی لایه های دیگر جهت جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید مناسب باشد . سپس رشته تکمیلی مناسب تا حداکثر عمق ممکن رانده شده و چاه تکمیل می شود .

 ۱۳- تبدیل چاه تولیدی نفت به چاه تزریقی آبی :‌

در مخازنی که انرژی رانش و تولید توسط آب می باشد شارژ کردن قسمت آبده مخزن منجر به بهره برداری نفت بیشتری خواهد شد به همین منظور ممکن است یک چاه تولیدی را از مدار تولید حذف نموده و با حذف مشبکهای جدید را در قسمت آبده مخزن قرار داده و چاه را با راندن رشته تکمیلی تزریق آبی تکمیل نمود .

۱۴- تبدیل چاه تولیدی نفت به چاه تزریقی گازی :‌

در مخازنی که انرژی رانش و تودلید نفت توسط کلاهک گازی تأمین می شود شارژ کردن قسمت کلاهک گازی مخزن منجر به بهره برداری نفت بیشتری خواهد شد به همین منظور ممکن است یک چاه تولیدی را از مدار تولید حذف نموده و با حذف مشبکهای قبلی مشبکهای جدید را در قسمت گازی مخزن قرار داده و چاه را با راندن رشته تکمیلی تزریق گازی تکمیل نمود .

۱۵- نرسیدن به اهداف تعمیر و تکمیل چاه بصورت خارج از برنامه :‌

در بعضی موارد ممکن است حین عملیات تعمیر چاه با هدف اولیه تبدیل چاه به تولیدی نفت تعمیر چاه به اهداف پیش بینی نرسد و با هماهنگی مهندسی نفت ، چاه به یکی از حالت های مذکور تبدیل گردد . در هر یک از موارد پس از اتمام عملیات رشته تکمیلی خاص برای هر مورد وجود دارد که طبق استانداردهای موجود رانده خواهد شد .

۱۶- تعویض لوله های مغزی بدلیل آسیب دیدگی :  

در این صورت ابتدا چاه را کشته سپس رشته تکمیلی را از چاه خارج نموده و بعد از تمیزسازی چاه بصورت مرحله ای ( در ابتدا توسطMill یا مته مناسب تا لبه آستری “۷ و در صورت وجود آستری “۵ توسط مته مناسب تا لبه آستری لوله پایین انجام داده در صورت نیاز چاه تا عمق نهایی تمیز شود و سپس رشته لوله های مغزی سالم و نو را در چاه برانید .

۱۷- ارتباط بین لوله مغزی با دالیز :

در این صورت ابتدا چاه را کشته سپس رشته تکمیلی را از چاه خارج نموده و بعد از تمیزسازی چاه لوله های مغزی جدید را در چاه برانید .

۱۸- فروریختگی جداری یا آستری :

چنانچه فروریختگی جداری یا آستری درون چاه اتفاق بیافتد در ابتدا سعی در باز کردن مسیر و بهسازی حفره چاه با ابزارهای مختلف می شود . در صورت موفقیت عملیات فوق تمیزسازی چاه تا عمق نهایی صورت گرفته و سپس با پس آویز کردن آستری یا راندن جداری تا سطح چاه تکمیل شود . در صورت عدم موفقیت در گذر از فروریختگی و چاه حفاری کنار گذر از اعماق بالاتر انجام می شود و پس از رسیدن به عمق مورد نظر و راندن آستری ، ادامه حفاری تا عمق نهایی صورت می گیرد که ممکن است چاه بصورت حفره باز یا بسته تکمیل شود .

۱۹- تعمیر لوله های جداری ( Casing Repairs ) :

لوله های جداری درون یک چاه بنا به دلایل مختلف ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کنند البته نکته قابل توجه در مورد لوله های جداری غیرقابل تعویض و ترمیم بودن این لوله ها می باشد و مشکلات لوله های جداری را می توان به صورت ذیل بسته بندی نمود :

۱- سوراخ شدن لوله جداری بر اثر مناسب نبودن سیمان پشت جداری به مرور زمان و در اثر تولید طولانی از آن و نازک شدن دیواره داخلی لوله جداری بر اثر عوامل خوردگی .

۲- مناسب نبودن سیمان بندی پشت لوله و درنتیجه اعمال مستقیم فشار بر لوله جداری که در نهایت منجر به مچالگی آن می گردد .

۳- پشت لبه آستری ( Liner Lap ) بر اثر مناسب نبودن سیمان اطراف فصل مشترک آستری و جداری در قسمت یک لوله جداری ممکن است فقط دارای منافذی در خود باشد که در این صورت قسمت آسیب دیده را توسط نمودار مشخص نموده و با انسداد زیر قسمت آسیب دیده و تزریق سیمان آنها را مسدود می نمایند و یا ممکن است که کاملاً مچاله ( Collapse ) شده باشد که در این صورت باید قسمت شکسته شده را آسیاب ( Mill )‌ کرد . در هر دو حالت پس از تعمیر لوله جداری آسیب دیده یک لوله جداری جدید بر روی آن نکشیده و سیمان می گردد . اگر مچالگی جداری آنقدر شدید باشد که عبور از آن ممکن نباشد بایستی از قسمت آسیب دیده و زیر آن چشم پوشی کرد و با Side Tracking‌ حفره جدیدی را جهت رسیدن به مخزن برنامه نمود . البته تکنیک های جدیدی مانند Metal Skin نیز جایگزین شده که با کشیدن پوسته ای از جنس جداری و Hang کردن آن منطقه آسیب دیده را Cover می کنند .

در قسمت دوم با اندازه گیری فشار فضاهای حلقوی ( ‌فشار بین لوله های جداری مختلف ) بوجود نشتی پی می برند و با راندن نمودارCBL/VDL/CCL/GR وضعیت سیمان پشت جداری را بررسی نموده که اگر این نفوذ فشار از پاشنه ( Shoe ) لوله جداری باشد باPunch کردن قسمتی از لوله و تزریق سیمان از قسمتی که در طول لوله جداری باشد توسط RTTS ( نوعی پکر قابل بازیافت ) و یا توسطCement Retainer سیمان را با فشار بالا Squeeze کرده و نشتی را از بین می برنند و چنانچه این مشکل از بالای مجموعه باشد با عملیات Top Job سیمان را از طریق Side Valve در فضای پشت جداری تزریق می کنند حجم سیمان را با توجه به مقدار هرزروی سیمان قبلی انتخاب می کنند . در حین انجام این عملیات نباید در چاه لوله باشد چون ممکن است جداری Collapse و لوله ها در چاه بمانند . در هنگام تزریق سیمان فشار نباید از Collapse pressure جداری بیشتری شود.

۲۰- تعمیر به علت نشت لبه آستری ( Liner Lap )‌ :

در صورت نشت لبه آستری که با آزمایش فشار و یا آزمایش خشک لبه آستری مشخص می شود باید به اندازه کافی ( بستگی به میزان تزریق پذیری دارد ) سیمان Squeeze شود و مجدداً آزمایش فشار شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود . برای برطرف کردن این مشکل می توان با اضافه کردن آستری و عملیات Tie Back مشکل را حل نمود .

۲۱- تعمیر بعلت قطع ارتباط بین مشبک های درون چاه :

گاهی اوقات ردیف آخر مشبکها در قسمت آبده مخزن قرار می گیرند و لازم است که این مشکبها از مدار تولید خارج شوند . در این عملیات ضمن نصب Cement Retainer در بالای مشبکهای مورد نظر و تزریق سیمان ، آنها را مسدود می نمایند . حجم سیمان بگونه ای انتخاب می شود که باعث انسداد مشبکهای بالایی نگردد و یا با قرار دادن سیمان توسط لوله مغزی سیار ته چاه را می توان حذف نمود .

۲۲- تعویض و تعمیر شیرهای تاج چاه

 ( Chang & Repair Of Well Head ) ‌ 

تعمیر و تعویض شیرهای سرچاه توسط Well Head Services و با نظارت مهندسی بهره برداری انجام می شود اما چنانچه مشکل به گونه ای باشد که نیاز به کشتن چاه و حضور دکل باشد عملیات تحت نظر اداره حفاری انجام می شود . پس از Lubricate Bull Head با گل مناسب و نصب مجرابند و حصول اطمینان از صحت آن توسط آزمایش فشار ، تاج چاه را پیاده و قسمت هایی که اشکال دارند را تعویض و یا تعمیر می کنند . چنانچه که Safety Factor وجود داشته باشد بدون حضور دکل عملیات انجام می گیرد .

۲۳- نشت در ادوات سرچاهی ، تکمیل ناقص و غیر استاندارد : 

در بعضی مواقع بدلیل عدم وجود کالای مناسب در زمان حفاری تاج چاه بصورت ناقص تکمیل می شود یا بدلیل نشت در ادوات سرچاهی ضمن کشتن و ایمن سازی چاه ، تاج چاه بصورت استاندارد تعویض و تکمیل می گردد .

۲۴- مانده درون چاه :

بدلیل وجود مانده درون چاه ( درون رشته تکمیلی / جداری / آستری یا حفره باز ) طی عملیات تعمیر ، رشته تکمیلی خارج و با ابزار مناسب مانده درون جداری یا آستری خارج رشته تکمیلی جدید رانده می شود . در صورت عدم موفقیت در خارج سازی مانده درون جداری یا آستری یا حفره باز پس از نصب پلاگ سیمانی بالای مانده در حفره باز و یا پس از گشودن پنجره از درون جداری در تکمیل بسته ، حفاری کنارگذر انجام و آستری جدید رانده و ادامه حفره چاه طبق برنامه مورد نظر ، حفاری و چاه بصورت حفره باز یا لوله پوش تکمیل می گردد .

ممکن است طبق برنامه پیش بینی چاه اهداف جدید بصورت حفاری جهت دار یا افقی باشد در صورتیکه عمق شروع انحراف بالاتر از مانده باشد پس از باز کردن پنجره و قرار دادن Cement Plug حفاری جهت دار با افقی انجام و آستری های مناسب رانده و سیمانکاری می گردد و نیازی به درگیر شدن و خارج سازی مانده نمی باشد .

ممکن است مانده ابزار چاه پیمانی یا نمودار گیری باشد در صورتیکه مانده بالاتر از عمق شروع انحراف باشد ابتدا مانده را از چاه خارج نموده ، سپس با توجه به عمق نقطه شروع انحراف ( K.O.P ) عملیات باز کردن پنجره و قرار دادن Cement Plug ، حفاری جهت دار یا جهت دار / افقی انجام می گیرد .

۲۵- رفع مانع و زنده کردن و به جریان انداختن چاه ( Bring In ) :

گاهی اوقات در اثر تولید و ایجاد موانع مختلف در مسیر تولید ، پس از مدتی از میزان بهره دهی چاه کاسته و یا تولید کلاً قطع می شود . دلایل مختلفی
می تواند باعث بروز این پدیده گردد . چنانچه سرعت جدایی گازهای همراه
( Associated Gas ) آنقدر باشد که منجر به تغلیظ نفت و سنگین شدن ستون تولیدی گردد تولید چاه پس از مدتی توقف می شود . عوامل پوسته ای ( Skin Effect ) که خود متأثر از گل حفاری و تغییرات خواص سنگ مخزن می باشد را نباید فراموش کرد . ایجاد موانعی که خود متأثر از تولید سازند می باشد منجر به ایجاد Bridgeو مسدود شدن ( Plug ) چاه می شود تکه های سازند به همراه نفت سنگین وقتی در شرایط تودلید ، دما و فشار اولیه را از دست می دهند سخت شده و چاه را مسدود می کنند . این موانع در صورتیکه چندان بزرگ نباشد با Coiled Tubing قابل مرتفع شدن می باشد . اصول کار ایجاب می کند که ابتدا توسط Bailer نمونه ای از مانع تهیه وLithology آن مشخص شود.

 

درباره ی admin

همچنین ببینید

مشخصات تجهیزات سرچاهی API 6A

 SPECIFICATION FOR WELLHEAD AND TREE EQUIPMENT-مشخصات تجهیزات سرچاهی API 6A ContentsScopeNormative ReferencesTerms, Definitions, Abbreviated Terms, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *